2013. szeptember 25., szerda

Magad uram, ha szolgád...

Akkor megint legelölről. Három év alatt három épület, három terem és háromszor ugyanaz : gépet szerezni, netet buherálni. Az előző két év talán egyszerűbb volt, ott ha hónapokba is telt, lett wifi. Itt gázosabb, a suliépület melletti karbantartó műhely felét lakjuk osztályteremként, s túl messze vagyunk, nem ér el a jel. Így aztán kell fúrás, faragás, légkábel, áthidalás és egyéb. S nyom minket a pénztelenség is, tízből három helyen az áram is probléma, másoknál már nem fér be a rezsibe a netköltség. Négy tanítványomnál szerencsére igen. Azért nekiveselkedtünk. A második hét keddjére összeraktam a pc-t, igaz kellett hozzá szülő ki jó helyen jókor javasolta a cégénél, hogy az hardvercserénél a mi sulink kapja meg a leírt (egyébként kiváló) gépeket és monitorokat, s egy kis hazai támogatás, szerencse hogy nagy a család, akadt még működő billentyűzet, egér is. ( Hiába áll május vége óta 16 jó gép+hozzá monitor a raktárban, a fenntartó hozzájárulása nélkül nem vehet az iskola billentyűzeteket, egereket, hosszabbítókat és elosztókat, hogy végre legalább az alsó tagozatosok termeibe bekerülhessen egy-egy pc.) Meg persze segítőkész takarítónéni, aki fellelt egy leselejtezett büféasztalt, hogy legyen mire tenni a szerkót. Kaptunk heti két órát az infóteremben (igaz a másodikat délután fél háromtól a 32 órás nem rendszeres IKT foglalkozás címén) Bemehetnénk az iskolai könyvtárba is, de ott 2 db roskatag gép szolgálja a 590 diákot. Persze ha végre bekötik a bekötni valót, előnnyé válik az épületen kívüliség, hisz a mi termünkbe egyetlen délutáni foglalkozást sem terveztek, így aztán szabad a vásár, mégiscsak jobb lesz lent a kölköknek velem, mint az agyonzsúfolt tanulószobán.(Legyen mit írnom a 32 órás csodatáblába) S ha nálam kicsit zötyög is a dolog, nagy örömömre Kollégámnál épp felpörög. Elcsábította a Prievera Tibor által bemutatott motiváló értékelés (Digitális Pedagógus konferencia: 21.századi pedagógia gyakorlatban) s a hetedik osztályosok történelem készülését segítendő blogírásra, prezentáció készítésre, időszalag és gondolattérkép alkotására biztatja tanítványait - sikerrel. Munkájukról részletesebben itt: http://kisanci.blogspot.hu/ .

Sokszor megkapom, hogy csak a levegőbe szövegelek, gyakorlat meg semmi.

Hát akkor néhány vágókép/ Összevont SNI csoport

  • Matek. Nagyon nehezen motiválható túlkoros kamaszfiú - pedagógiai zsargonban "hídjelölt" - Óra elején 3*2*10  szorzás-osztás a bemelegítés - de a 3. nap kiderül, hogy neki hiányzik a szorzótábla. Így amíg a többiek írnak - (csak eredményt, azonnal javítunk, tudják hogy gyakorlás, de azért dicsőség a hatszor 10 jó megoldás) a fiatalember a a gépen a Gyite- matekkal tanulja a szorzótáblákat. Nem őt figyelik a többiek, nem ciki, hogy a kicsik lealázzák és feszíthet a gépnél.Tanulgat.
  • Angol. Idén szeptembertől angolt is tanul a csapat. Nem egyszerű történet, hisz ezekben a családokban tényleg esélytelen oly rokon, ki segíthetne, egy óra hétfőn ,egy pénteken, munkafüzet, könyv nincs, feladatlapok vannak, mit az angolt tanító kolléga ad. Az osztályhonlapon Quizletbe írom nekik a szavakat, kifejezéseket, persze egyenlőre csak az a 4 diák használhatja, akinél otthon van gép. Remélem az osztályba legalább elér majd a net. De - az http://www.eclipsecrossword.com/ jól szuperál a gépen - az osztályban néhányszor megoldjuk, aztán kinyomtatva lecke. Ugyanez BTM gyereknél fejlesztésen - neki kell a rejtvényt elkészítenie. 
  • Képek. Sokszor megfigyeltem, hogy a sok HHH-s gyereknél mindig a közvetlen élménytől kell indulni bármely tárgynál, így felkelthető az érdeklődés. Először meglátogatjuk az ő utcájukat, és csak azután beszélgetünk térképről, alaprajzról stb. Ezért rengeteget megyünk és még többet fotózunk. Az osztályban a pc-n minden tárgy mappája (tantárgyak és diákok szerint vannak a mappák) teli van saját képpel. Nem a kutyáról beszélünk általában, hanem Jóska, Feri, Misi kutyájáról, nem az ünnepi szokásokról, hanem a Mi karácsonyunkról és így tovább..A képpel pedig mindig lehet varázsolni. Ráírni, puzzle-t csinálni belőle, bejelölni, kijelölni,sorba rendezni vagy épp valami alig észrevehetőt módosítani rajta. Jó játék - sokat tanulunk vele.
  • Weöres lázban égünk év eleje óta, sokat tanultatok egyébként is verseket - az órakezdeti közös verselés felébreszti a szunnyadókat, s erősen hiszem, hogy kell a vers, mert annyira durvul a szó. Így most nyakig ülünk egy projektben, (erről majd később bővebben) s gyakran előkerül a Pil Akadémián nyár elején bemutatott szövegtördelő. De jó szolgálatot tesz a taxego is, és talán sikerül kölcsönöznünk egy kamerát is, hogy felvehessük a gyerekek produkcióit. Még szponzort is keresünk, mert szeretném elvinni a csapatot a PIM kiállításra, ez lenne a projektzáró.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése