2015. november 12., csütörtök

Januárban pedagógus sztrájk?

Több, mint két éve írtam itt, hogy szerintem miért nem sztrájkolnak a tanárok. Most, hogy a bezengett változások következményei a nyakunkon, megint eltűnődtem, vajon most megmozdul-e végre a szakma.
A gyereke érdeke úgy tűnt el, mintha sohasem lett volna. A mindennapi testnevelés óra, infrastruktúra nélkül, fellendítette a nulladik, hetedik-ki tudja hányadik órák forgalmát - s mindez folyosón, lépcsőházban, teremben, de főleg papíron teljesítve. A sokféle hit az  erkölcstannal megfejelve meghonosította a lyukas órát az általános iskolások között is. Elfogytak az eszközigényes szakkörök, helyettük a terem-szék-tábla igénnyel letudható matek-magyar tehetséggondozás szaporodik. (A tehetség valamiért nem...) A tankönyvpiac egyenesedése visszahozta a legyen egyformán pocsék mindenkinek - de legalább nem kell fizetni érte - világát. Jellemző, hogy a tanfelügyelettől rettegő kollégák attól tartanak, hogy az ellenőrzés kiszúrja, hogy az OFI tankönyvei mellé ilyen-olyan kiegészítő tankönyveket, munkafüzeteket használnak órán. (Amit egyébként a szülőkkel vetet meg az iskola - ennyit az ingyenességről.) A porfólió bojkott hamvába holt, ki így, ki úgy, de megkötötte a maga kis alkuját, s bár alaposan a fejébe verték, a jó motiváció ismérveit, mégis a jutalom (bruttó 20-30.000 Ft) és büntetés (eltávolítanak a pályáról) csapdájába ragadt. Cserébe megtapasztalhatja, hogy milyen testi-lelki gyötrelmeket él át az a tanítványa, aki számára értelmetlen tananyaghegyekkel birkózik nap, mint nap. A szaktanácsadói hálózat vadonatúj rendszere bürokratikus állatorvosi ló, melyből a szaktudást adókat gyomlálták ki szisztematikusan, hisz a 30+60 órában kiképzett új szaktanácsadót a szépnevű PFSZT (Pedagógus Szakmai Fejlődésének Terve) kitöltetésére alkalmazzák, s az egész folyamatban századrangú kérdés, hogy pedagógiai tudást osszon meg. Hogy a PÖCS azért bukott meg (egyenlőre) mert az OH nem győzte szakemberrel, nem pedig a pedagógusok ellenállásán, az már tragédia. A PÖCS-ről érdemes tudni, hogy az iskola tanulóinak véleményére természetesen nem kíváncsi. Tudjuk, hogy dinamikusan nő az alapítványi iskolák tanulóinak száma, azzal meg dicsekszik is a miniszterelnök, hogy az egyháziaké is. S nem ritkaság a gyermeke megfelelő iskoláztatása érdekében ország elhagyó család. A vetés kikelt és burjánzik.
Hogy januárban feláll-e a szakma? Tartok tőle, nem. Van, ki fél. S talán már van is miért, bár szerintem még mindig erősebb a saját magunk által font béklyó. Van, ki azt hiszi, felesleges, hisz úgysem küldhető a rend. Van ki azzal indokolja a távolmaradást, hogy hiteltelen a szervező. De ha mindig tisztalelkűekre várunk, megint nem indulunk sehova. Olyan is akad számos, ki hogy döntéseit maga felé indokolja elhiszi hogy jó az út. S vagyunk kik elmentek eddig is, szóltak, s szólni fognak ezután is, de iszonyat kevesen. Pedig működhetne, hisz ha csepp a tengerben, de van rá példa nem egy, hogy ahol egy teljes közösség fordul szembe az árral, (most éppen Győrben és Vácott) ott meghátrál a hatalom. Sosem késő. Legyen januárban sztrájk!

8 megjegyzés:

  1. Mint mindig, most is tökéletesen igazad van. Sajnos. De azért megosztalak, mint általában.

    VálaszTörlés
  2. Az elsők között írtam alá, hogy nem töltöm fel a portfóliómat és azt hittem, hogy nem tudnak majd rákényszeríteni arra, hogy meg is tegyem. De! Ha nem teszem, akkor 30 ezer a "büntetés", majd ismét köteleznek rá, de akkor már 70 ezrembe kerül...ha akkor sem, akkor ugyan mihez kezdhetnék speciális tudásommal, ha nem taníthatok? Nekem, aki minden "felesleges" fillérét a békákra költötte, hogy 18 év alatt több mint 430 ingyenes programot szervezzek nekik a szabad szombatomon vagy vasárnapomon. Tudom, szégyellnem kellene magam... A másik kérdéshez: 15-20 éve kellett volna sztrájkolnunk - ott is voltam és még vagy kétezren a 100 ezer helyett. Akkor se mozdultak a kollégák, azóta sem - most miért tennék? S nem is az a baj, hogy többségünk megzsarolt és/vagy gyáva pedagógus, hanem az, hogy a társadalom lépett el mellőlünk. Nem támogatnak a családok (nekik nem fontos a saját kölkük?) , nem támogat a média... De amíg vagyunk még néhányan, még van halvány remény. Aztán marad a becsukott teremajtó...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zöldbékatanárúr, én írtam egy sok oldalas szösszenetet, miért nem tudják ezt a szülők kiharcolni, még nem tudom hova tegyem fel, egyszerűen nem látjuk egymás helyzetét, illetve néhány dologban (pont a PÖCS, pont az adminisztráció, pont a fizetés és életpálya) tényleg nem mi vagyunk szülőként kompetensek. A szülőszerepről írtam (hogy az csak lokálisan csoportképző), meg mennyire nem értjük és mennyire nincs semmiféle vállalható és használható fórum, párbeszédre való hely. Hova tegyem? hívatlanulba? bezzeganyára?

      Törlés
    2. Kedves Névtelen, ezekért a célokért együtt kell(ene) harcolnunk, ha még van erő. Bennem, megvallom, már kevés, mert 20-25 évnyi eredménytelen küzdelem lassan öli az embert, de Önök, szülők, segítsenek...harcoljunk együtt. Mindegy, hogy hova kerül fel (Kölöknek, HAT, stb), de vannak szülői szervezetek is. Össze kellene fognunk és végre tenni: nem "csak" flashmobozni, meg szalagokat tűzögetni, meg sztrájkolni úgy, hogy közben biztosítjuk a a gyerekek felügyeletét és nyitva a suli. Azt hiszem, hogy itt eredményt már csak radikálisabb eszközökkel lehetne elérni. Vonulna utcára és sztrájkolna együtt a magyar társadalom - sok százezer pedagógus, szülő, társszakmák. Hiszem, hogy csak ez lehet a megoldás.

      Törlés
    3. Nem kell nyitva lennie minden sulinak! Tankerületenként 1 - ezt már évekkel ezelőtt kiharcolta a PDSZ. Számoljatok utána, ez vidéken 30-40 km kör. Két nap alatt ütne a sztrájk! Meg kell próbálni!

      Törlés
    4. egyetértek feketehajnival. és kedves zöldbékatanárúr és mindenki a bezzeganyunk meg ahol csak lehet írni valamit ami fontos....írni, írni, írni....!

      Törlés
  3. NEM CSAK A PEDAGÓGUSOK FIZETÉSÉVEL KÉNE FOGLALKOZNI,HANEM A PEDAGÓGIAI MUNKÁT SEGITŐKÉVEL (DAJKÁK) BÉRÉVEL IS! AZ SENKIT NEM FOGLALKOZTAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    VálaszTörlés
  4. Szerintem mindenkit foglalkoztat, de most nem erről van szó (mármint nem a pedagógusbérekről). Most már arról van szó, hogy gyerekeink milyen könyvekből tanulnak, miért kell egy kis elsősnek 6 órát ülnie minden nap az iskolapadban, miért kell besúgókat nevelni tantestületek tagjaiból, miért kell 30 év után bármit is bizonygatnom, miért jut a szakképzésbe analfabéta tömeg, egyáltalán: miért pocsék az iskola.... És persze idetartozik a kérdés, hogy a pedagógus szakma miért fordítottan differenciál (megbecsülésben, bérben, óraszámban stb): miért van "nehezebb" dolga egy felsős szaktanárnak egy óvónő 34 fős (autistákkal teletűzdelt) csoportjánál , miért jelent neki nagyobb szakmai tudást és több munkát, mint egy dajkának a sok kis "pelenkással"? Kedves Névtelen, ezekben a kérdésekben kell minél hamarabb dűlőre jutni és eredményt elérni, mielőtt késő lenne, ha ugyan nem az már most is.

    VálaszTörlés